Lider to nie tylko rola szefa, który kieruje zespołem pracowników. To też rola osoby, wyznaczającej kierunki w firmie i dbającej o rozwój osobisty swoich podopiecznych. Dobry lider to ktoś, od kogo można się wiele nauczyć i zrozumieć mechanizmy, działające w firmie.
Pierwszym ważnym elementem w byciu dobrym liderem jest wykazanie się autentycznością. Uczciwe pokazywanie realnego stanu rzeczy, nawet jeżeli jest on trudny do przyjęcia, to fundament skutecznego zarządzania grupą. Pracownicy cenią liderów, którzy realnie przedstawiają sytuację, jasno wyjaśniają zlecenia i oferują wsparcie wtedy, kiedy jest potrzebne – uważa Piotr Błaszczyk z HR Quality.
Wiąże się z tym także kwestia wiarygodności w oczach innych osób. Jeżeli deklarujemy się na działanie w danym obszarze, zawsze zajmujemy się podejmowaniem odpowiednich kroków w tym kierunku. W ten sposób budujemy wzajemne zaufanie i pokazujemy sens wykonywanej pracy.
Blisko pracowników
Cenieni szefowie są blisko spraw firmy, dbają o prawidłowy przepływ pracy, a także mądrze wspierają pracowników w osiąganiu celów. Potrafią też skutecznie motywować do kreatywnej pracy oraz egzekwować zlecone zadania – mówi ekspert. Dobry lider działa w sposób uporządkowany, widzi firmę z lotu ptaka, jest zorientowany w bieżących sprawach. Nie ignoruje żadnych uwag i próśb swoich pracowników, wie, jakie nastroje panują w zespole i stara się zrozumieć potrzeby ludzi, z którymi współpracuje.
Dobry lider działa poprzez otwarty dialog, jasne przekazywanie informacji oraz systematyczne budowanie zaufania. Dzięki takiemu podejściu wytwarza się przyjazna atmosfera pracy, dzięki której pracownicy z chęcią wykonują zadania i czują satysfakcję z efektów swoich działań.
Nie ma jednej recepty na dotarcie do drugiego człowieka – uważa Piotr Błaszczyk. Styl zarządzania musi być odpowiednio dopasowany do osób, z którymi przychodzi nam pracować oraz odpowiednio do nich zmienny. Im bardziej konkretny, komunikatywny i zorientowany w sprawach firmy lider, tym bardziej samodzielni i zadowoleni z pracy pracownicy. W dobrej atmosferze i pod kierownictwem mądrej, empatycznej osoby, pracownikom chce się więcej, sami szukają rozwiązań i chcą się bardziej angażować w życie firmy. Dobry lider w porę zauważa, którzy pracownicy potrzebują więcej wsparcia, a którzy ucieszą się z większej swobody działania. Potrafi też zmierzyć się z wyzwaniem oddelegowania zadań, co pozwala uniknąć wpadania w rutynę i monotonię, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego.
Ktoś, na kim można polegać
Dobry lider to ktoś, kto towarzyszy swoim pracownikom w życiu firmy i na kim mogą polegać. Jego obecność motywuje do działania, nie ogranicza i nie stresuje. Pracownicy mają poczucie komfortu działania w bezpiecznej przestrzeni, w której mogą rozwinąć skrzydła.
My, jako ludzie mamy wewnętrzną potrzebę poczucia, że jesteśmy w czymś dobrzy – wtedy dostajemy wiatru w żagle i chce nam się więcej – stwierdza ekspert z HR Quality. Dobry lider zawraca więc uwagę na mocne strony pracowników, docenia ich małe i większe sukcesy, a w razie trudności pomaga znaleźć rozwiązania. Dobry lider wyznacza właściwe kierunki działania i wspiera w procesie wdrażania ich w życie – podsumowuje Piotr Błaszczyk.
Bycie dobrym liderem oznacza posiadanie umiejętności oraz cech, które pozwalają skutecznie prowadzić zespół do osiągania wspólnych celów, a jednocześnie dbają o rozwój i dobrostan jego członków.
Link do strony artykułu: https://czta.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/co-to-znaczy-byc-dobrym-liderem